På Statens Museum for Kunst giver Kirsten Astrup og Maria Bordorff håb for musicalgenren. Selvom filmen Kunstmuseet på mange måder er ny vin på gamle flasker fra kunstnerduoen, så viser Danica Curcic nye højder for performance hertillands.
Læs mereHvad tænder du på, når pandemien gør forholdet til skærmen nærmest symbiotisk? Coronatid er højsæson for konspirationsteorier og paranoidt hjernespind. Daniel Flendt Dreesen tager de urfilmiske råstoffer under luppen.
Læs merePodcast: Pilotepisode på et nyt podcastformat på Skuelyst om blockbusterfilm. Christopher Nolans Tenet diskuteres frem og tilbage.
Læs mere2020 udspillede sig som et levende tidsforskudt medie. Redaktør på Skuelyst, Nick Bruhn-Petersen, ser tilbage på et år, hvor streamingtjenesterne eksploderede af helt uforudsete årsager.
Læs mereClint Eastwood hverken hylder eller dekonstruerer legender. Han interesserer sig for de forskellige mekanismer, der på godt og ondt metamorfoserer en person til et billede af sig selv.
Læs merePietro Marcellos dekonstruktion af Jack Londons berømte roman er en analyse af kræfterne, ideologierne og følelserne, der gik på tværs af et helt århundrede.
Læs merePietro Marcello’s deconstruction of Jack London’s famous novel is an analysis of the forces, ideologies and feelings that crossed an entire century.
Læs mereBrian De Palmas Domino var dømt til at blive forbigået – og det blev den! Hermed tegnede der sig dog også et potentiale til en genevaluering i cinefile afkroge.
Læs mereSkuelysts redaktør beretter om det bedste og det værste fra filmåret 2019.
Læs mereSkuelysts redaktør beretter om det bedste og det værste fra filmåret 2019.
Læs mereFilm- og kunstskribenten beretter om det bedste og det værste fra filmåret 2019.
Læs mereFilmskribenten og filosoffen beretter om det bedste og det værste fra filmåret 2019.
Læs mereDen italienske filmskribent beretter om det bedste og det værste fra filmåret 2019.
Læs mereFilmskribent og redaktør på Krystalbilleder beretter om det bedste og det værste fra filmåret 2019.
Læs mereSkuelysts redaktør beretter om det bedste og det værste fra filmåret 2019.
Læs mereProgramlæggeren på CPH:DOX beretter om det bedste og det værste fra filmåret 2019.
Læs mereMati Diops debutfilm kobler forbudt kærlighed med storpolitiske migrationsspørgsmål i et helstøbt mysterium, der på én og samme tid svæver mellem virkelighed og fantasi.
Læs mereHvorfor oversvømmer syntetiske dynejakker, sorgløs 90’er nihilisme og pastelfarvet VHS-æstetik det kulturelle landskab i disse år? I en blanding af skamløs nostalgi og cinefil nysgerrighed gennemsøger Daniel Flendt Dreesen og Lasse Winther Jensen den amerikanske 90’er film efter svar.
Læs mereI en gennemdigitaliseret tidsalder får den amerikanske filmskaber Nathaniel Dorskys film en særegen, næsten ’hellig’ status. Når man omsider ser The Arboretum Cycle, er det, som om de syv analoge kortfilm flyder sammen til ét bevægeligt billede.
Læs mereOnce Upon a Time… in Hollywood har noget definitivt over sig: Quentin Tarantinos (efter sigende) næstsidste film ligner unægteligt en sidste, afsluttende én.
Læs mere