DIALOG
Dossier: ”You’d rather have nothing than settle for less”. Intet nyt fra Elaine May som instruktør siden Ishtar. Men hun har heller ikke ladet sig nøjes med mindre end det.
Dossier: Mikey and Nicky er et fotonegativ af Elaine Mays kunst. Kun denne ene gang lod hun sin mørke understrøm oversvømme hele filmen.
Dossier: Elaine Mays The Heartbreak Kid fremkalder et billede af 70’ernes “vrede unge mand” som et tidløst fjols.
Dossier: Hvis May var en subversiv filmskaber, var det paradoksalt nok ved, at hun videreførte filmtraditioner, som mange andre havde travlt med at rive ned.
Podcast: B-filmauteuren Jaume Collet-Serra gør comeback, og Skuelyst troede, de var klar. Desværre forsvandt noget af optagelsen.
Podcast: Redaktørerne lægger Clint Eastwoods seneste film og karriere på Justitias vægt. Men selvfølgelig kan Skuelysts retfærdighed ikke være helt blind.
Reportage: I anledning af Kinas 75-års fødselsdag leverer Cinemateket en spraglet filmserie, der udvider biografpublikummets blik mod fjerne horisonter. Både i skildringerne af landets udvikling og ikke mindst billedkultur.
Podcast: Josh Hartnett er seriemorderen, der går i en fælde til en popkoncert i selskab med sin teenagedatter. Skuelyst spoiler løs, når de diskuterer M. Night Shyamalans seneste film på godt og ondt.
Podcast: En helt almindelig film om en helt almindelig mand? Næ nej, viser det sig i Richard Linklaters seneste film Hit Man. Eva Krems har sammen med Niels Kristian Bonde Jensen og Nick Bruhn-Petersen været i biografen og diskuterer filmen på godt og ondt.
Reportage: Hvad er op og ned i det kunstnerisk afsøgende lag af samtidsfilmen anno 2024? På Filmskolens festival Generation kan man finde lige så mange svar, som der er film.