KRITIK
Dokumentarfilmen gør os ikke meget klogere på mors afskedsbrev. I stedet bliver mændene i hendes liv klogere på sig selv.
Musikfilmen om Ying-Hsueh Chens improvisationer i tre danske bygningsværker minder os om, at det at opleve arkitektur er mere end bare at betragte.
Genrefilmsfornyeren Ari Aster bevæger sig ind i westernterritorium med Eddington. Desværre stikker dramaet om coronakrisens splittelse af USA i alt for mange retninger.
Filmatiseringen af Stephen Kings The Life of Chuck føles som en lille storfilm om livets (måske) største problem: døden.
William S. Burroughs’ surrealistiske litterære univers bliver en oplagt forlængelse af Luca Guadagninos skildringer af hårdt bankende begær.
Dansk-palæstinensiske Mahdi Fleifel går nye veje i mere end én forstand i sin første spillefilm. Og dog tåler skildringen af forholdet mellem de to flygtninge sammenligning med Cykeltyven.
Om Ben Rivers’ Bogancloch. Et mellemmenneskeligt gensyn med eneboeren Jake Williams.
Med sit lille digitalkamera skildrer Wang Bing sweatshops i den kinesiske fabriksby Zhili. Youth (Hard Times) er endnu et eksempel på mesterdokumentaristens radikale observationskunst.
Ekspressionistiske sort-hvide billeder og ikke mindst et uomgængeligt soundtrack gør Pigen med nålen til både en tragisk og sanselig fortælling.
Filmisk vitalitet i Misericordia - nummer ét på Cahiers du Cinémas liste over bedste film i 2024.