KRITIK
I sine sportsdokumentarer på YouTube-kanalen Secret Base præsterer Jon Bois at finde poesien i en stigende eller faldende graf.
Actionthrilleren The Killer fremstår iskold på overfladen, men på subtile og sjove måder røber den et personligt portræt af en perfektionist.
Hvor meget børnefjernsyn er af svingende kvalitet, er Bluey stabilt fremragende. Afsnittet Sleepytime er en fortælling, der fascinerer både børn og voksne, og som trækker tråde til Ingmar Bergman, sci-fi-film og en psykoanalytiker fra efterkrigstiden.
På den uafhængige kunsthal Simian i Ørestad reflekteres der meget passende over menneskets kår i et moderne bysamfund.
Den thailandske filmskaber Apichatpong Weerasethakul er blandt det 21. århundredes vigtigste instruktører. Memoria er hans bredest appellerende værk hidtil.
Abel Ferraras Zeros and Ones og Bruno Dumonts France handler begge om skabelsen af billeder. Digitale billeder vel at mærke.
Sammen med Jane Campion lykkes Benedict Cumberbatch med noget helt særligt. The Power of the Dog skildrer macho-maskulin natur som essentielt unaturlig.
På Statens Museum for Kunst giver Kirsten Astrup og Maria Bordorff håb for musicalgenren. Selvom filmen Kunstmuseet på mange måder er ny vin på gamle flasker fra kunstnerduoen, så viser Danica Curcic nye højder for performance hertillands.
Clint Eastwood hverken hylder eller dekonstruerer legender. Han interesserer sig for de forskellige mekanismer, der på godt og ondt metamorfoserer en person til et billede af sig selv.